I´m alive!

Hej gott folk! Johan Broström heter jag som skriver och är 28år gammal. Bor utanför Ängelholm i ett samhälle som heter Hjärnarp. Är 193cm lång och väger runt de 100. Så. Ifall ni har glömt bort mig och mitt bloggande så fick ni nu en liten "reminder". Nåväl...'

Tid har det väl kanske funnits, men orken att skriva något här i bloggen har varit minimal. Ber om ursäkt för det för jag har, eller hade, faktiskt några stackars trogna som brukade läsa här.

En av ursäkterna var väl att vår datorn inte betedde sig som den skulle. Helt ärlligt. Och nej, det var inte SBS denna gången. (Skit Bakom Spakarna, för er som inte förstår innebörden av den förkortningen). Ny dator är numera på plats och helt plötsligt är det mycket roligare att leka datahacker igen. Konstigt konstigt...

Okaj, en av anledningarna till att jag nu tar upp bloggandet lite sporadiskt igen är att vi är i startgroparna att göra om köket här hemma. Sverigeköket skall FÖRSVINNA! Många är intresserade av hur det går för oss och vill att jag ska hålla dem uppdaterade här via bloggen, så varför inte? Kan inte garantera att det blir fler uppdateringar efter denna men ändå..

I dagsläget ser det ut som följer: Alla stommarna, förutom skafferiet är numera monterade. Kaklet är förbehandlat och klart för montering. Fläkten är hämtad och står o väntar i garaget. I dagsläget behåller vi alla övriga vitvaror som vi har, dom är ju faktiskt inte lastgamla, även fast det hade varit roligt med nytt.

Nåväl, så här någonting är köket planerat, notera dock att skåpen ska sitta ovanför kyl o frys och inte mitt i dem som på bilderna tex. Men ni får en bild av hur det kommer att se ut ivarjefall.

Grundtanken är som följer gällande skåp och hyllor: Utdragslådor hela vägen under bänkskivan. Inga skåp. Överskåpen består av 2st 80cm skåp i mitten med vitrinskåpsluckor och sedan 2st. 60cm skåp på sidorna. Kommer gå nästan ända upp i taket. Sedan vid kyl o frys så blir det överskåp på kyl o frys och sedan ett skafferi istället för över/underskåp. Blir sedan ett avslut med en öppen hylla bredvid skafferiet. Frågan är bara vad vi ska ha för toppskiva på sidohyllan. Bänkskivan blir en någorlunda budgetversion med svart laminerad skiva, lite strukturerad.









Nåja, så här på ett ungefär. Fläktkåpan är dock svart, och tillverkad av Franke och ser ut så här:



Golvet skall vara laminat o heter Skiffer Anthrazit tror jag...Mörkgrått/svart är det ivarjefall:



Kaklet som vi ska använda är marmorstavar som är lite oregelbundna i formen. Detta har jag nu behandlat först med en förseglare och sedan ett par strykningar med färgförhöjare för att det ska bli mörkare. Från början är det väldigt ljusgrått men vi vill ha det mörkgrått/svart. Krävs nog ett par rundor till när kaklet väl är på plats.



Så här såg det ut när det va på plats i en av visningsmontrarna:




På den "stora" väggen skall vi tapetsera lite hade vi tänkt. Där hittade vi en tapet som håller sig i samma färgskala. Grått och svart kan ju upplevas som trist, men tja, det får vi leva med. Jag gillar det ivarjefall!



Det för ju mycket med sig när man ger sig på ett sådant här projekt. A och O är ju bra redskap. Gick därför och köpte mig en ny kap o gersåg från Metabo som heter KGS254. Det är grejor det!



Ber om ursäkt för dålig bildkvalité på bilderna. Tagna med mobilen...Woho!!

Tack för idag, och kommentera gärna!

Ps. För den som är intresserad och läste mitt senaste inlägg så har det inte gått helt åt helvete för mig på jobbet heller...;) Ds..

Kommentarer
Postat av: Broder

Härligt att du är skrivandes igen=) känner mig själv ganska intresserad av att börja igen.. kanske.. haha.. Men behöver ni hjälp med kökbygge så är det bara att säga till!

//Niklas

2010-08-05 @ 15:20:36
URL: http://sparst.blogspot.com
Postat av: farmor Helena

äntligen!! saknat info om er lilla familj så här också. Lycka till med köket vi passar gärna Leo när ni jobbar!! Kramar farmor och farfar

2010-08-05 @ 16:44:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0